( se pot alege una sau mai multe activitati din cele specificate mai jos )
( profesorul implicat in proiect poate organiza si alte activitatile decat cele specificate mai jos )
Trebuie sa respectam regulile de circulatie pentru a fi in siguranta. Se vor explica copiilor cum taversam corect strada doar prin locuri special amenajate (trecerile de pietoni), cum traversam trecerile de pietoni daca suntem pe bicicleta, culorile semaforului, purtam centura de siguranta si ocupam locul din spate al masinii in scaunul special de transport, cum circulam corect pe bicicleta sau trotineta.
Se vor prezenta plante (fie reale, fie poze) iar copiii trebuie sa le recunoasca, in cazul in care copiii nu recunosc planta profesorul trebuie sa ii ajute. Se pot prezenta si cateva detalii despre planta respectiva folosind Wikipedia.
Se formeaza doua echipe, fiecare echipa trebuie sa isi aleaga un loc din oras fara sa il spuna echipei adverse, formeaza o ghicitoare care sa indice ce loc din oras este si spune cu voce tare echipei adverse. Echipa adversa ajutata de indiciile oferite de catre echipa care a spus ghicitoarea trebuie sa ghiceasca locul.
Se poate face individual sau pe echipe. Profesorul va alege cateva cuvinte iar pe baza lor copilul/copiii vor inventa o poveste si o vor spune cu voce tare in fata clasei. Indiferent de complexitate/lungime toti copiii vor fi incurajati.
Fiecare copil isi va desena propriul portret si il va arata colegilor din clasa.
Este un joc potrivit copiilor de peste 4 ani si este nevoie de mai mult de 6 jucatori. Cum se joaca: Se impart copiii in doua echipe. Echipele se aseaza fata in fata la o distanta de cativa metri una de alta. Jucatorii se vor tine de mana pentru a forma un gard. Echipa care incepe jocul striga “tara, tara vrem ostasi” iar echipa adversa raspunde: “Pe cine?”. Prima echipa alege un jucator din echipa adversa si-l numeste spunand: “Pe …”. Jucatorul ales trebuie sa fuga spre echipa care l-a ales incercand sa sparga gardul. in cazul in care reuseste se intoarce la echipa sa cu o inca o persoana, in cazul in care nu reuseste ramane in echipa adversa. Pentru a sparge gardul, jucatorul trebuie sa treaca in fuga prin locul in care doi jucatori din echipa adversa se tin de mana. Adversarii trebuie sa-l opreasca fara a da drumul la maini. Cine castiga: Echipa care a capturat toti jucatorii.
Este un joc potrivit copiilor de peste 5 ani si este nevoie de cel putin 2 jucatori. Cum se joaca: este nevoie de monede, nasturi, gume, jetoane sau orice alte obiecte mici si identice. Se ascund intr-o camera toate obiectele in locurile cele mai neasteptate dupa care se cheama copiii sa le gaseasca. Se stabileste un timp alocat pentru gasirea obiectelor. Se poate da fiecarui copil cate un pahar astfel incat sa stranga mai usor obiectele. Cine castiga: cine gaseste cele mai multe obiecte.
Varianta: Acest joc se poate organiza si in curtea scolii – se face o lista cu diferite obiecte din natura: o frunza, un fir de iarba, o castana, o ghinda, o piatra, un trifoi, o floare, o corcodusa, etc – lista este doar un exemplu si poate fi adaptata in functie de fiecare loc in parte. Cine castiga: primul care se intoarce cu toate obiectele de pe lista
Este un joc potrivit copiilor de peste 5 ani si este nevoie de cel putin 3 jucatori. Cum se joaca: Primul jucator se gandeste la un animal (sau dintr-un bol extrage un bilet cu numele animalului) iar ceilalti au la dispozitie un numar de 5 – 10 intrebari pentru a incerca sa afle cat mai multe detalii despre animal, pentru ca in final sa ghiceasca despre ce animal este vorba. Jucatorul trebuie sa raspunda la intrebari numai cu “Da” sau “Nu”. Exemple de intrebari: “Are aripi?”, “Este ierbivor?”, “Are urechi mari?”, “Traieste pe uscat?”, etc.
Este un joc potrivit copillor de peste 5 ani si este nevoie de cel putin 2 jucatori. Cum se joaca: Se stabileste ordinea jucatorilor. Primul jucator spune in gand alfabetul si se opreste in momentul in care al doilea jucator ii spune “Stop!”. Al doilea jucator, cel care a spus “Stop!” spune un cuvant cu litera la care a ajuns primul jucator. Cuvantul trebuie sa aiba cel putin trei litere si nu poate fi un nume propriu. Urmatorul jucator, al treilea, va spune un cuvant care sa inceapa cu ultimele doua litere ale cuvantului spus de jucatorul anterior – in cazul in care copiii sunt prea mici si nu reusesc sa gaseasca ultimele doua litere jucatorul va spune un cuvant care sa inceapa cu ultima litera a cuvantului spus de jucatorul anterior. In cazul in care un jucator nu stie sa spuna un cuvant cu ultimele doua litere din cuvantul anterior primeste litera “F” – prima din “FAZAN”. Jocul se reia de la jucatorul care a gresit. Jucatorul care acumuleaza intregul cuvant se numeste “FAZAN” si pierde jocul.
In cadrul unor videoproiectii se vor prezenta diverse arii naturale protejate din tara noastra sau diverse probleme de mediu si se vor discuta organiza discutii pe marginea celor prezentate intre elevi si profesori. De exemplu, se vor prezenta arii protejate precum Parcul National Retezat – unde este localizat, care este motivul pentru care a fost declarat arie protejata, ce semnifica faptul ca este arie protejata, care este flora si fauna specifice acestui parc si de ce trebuie protejate sau o alta tema de discutie referitoare la mediu ar putea fi poluarea de zi cu zi – cum contribuie fiecare dintre noi la poluarea mediului si ce am putea face pentru a nu mai polua – spre exemplu utilizarea plasticului in viata de zi cu zi, in cat timp se degradeaza acesta, ce impact are asupra celorlalte vietuitoare plasticul, cum putem reduce utilizarea plasticului si cu ce poate fi inlocuit.
Este un joc potrivit copillor de peste 5 ani si este nevoie de cel putin 3 jucatori. Cum se joaca: Se delimiteaza un spatiu de joc din care participantii nu au voie sa iasa. Cine iese din spatial de joc devine automat “Baba Oarba”. Participantii se aseaza in cerc, unul dintre ei este ales sa fie “Baba Oarba” si va fi asezat in mijlocul cercului format si legat la ochi. Restul participantilor se raspandesc in spatiul de joc facand putin zgomot. In cazul in care cel legat la ochi reuseste sa atinga pe cineva si sa spuna numele celui atins, acel copil devine “Baba Oarba” si jocul se reia.
Este un joc potrivit copillor de peste 5 ani si este nevoie de cel putin 4 jucatori. Cum se joaca: Jucatorii se impart in rate si vanatori – 2 jucatori vor juca rolul vanatorilor, iar restul vor fi ratele. Se delimiteaza spatiul de joaca, de regula va fi un dreptunghi. In fiecare capat al spatiului de joc se aseaza cate un vanator care va sta in afara spatiului de joc, neavand voie sa intre in acesta. Vanatorii trebuie sa vaneze ratele cu mingea – atunci cand o rata este atinsa cu mingea iese din joc. Ratele trebuie sa se fereasca de minge fara a iesi din spatiul de joc. Ultima rata ramasa trebuie atinsa cu mingea din maxim atatea incercari cati ani are – in cazul in care nu reusesc, jocul se reia cu aceasi vanatori. Jocul se termina atunci cand toate ratele au fost atinse cu mingea, iar urmatorii vanatori sunt primele doua rate care au fost scoase din joc. Ratele pot castiga vieti in plus daca reusesc sa prinda mingea inainte ca aceasta sa atinga pamantul.
Este un joc potrivit copillor de peste 6 ani si este nevoie de cel putin 2 jucatori. Cum se joaca: unul dintre jucatori va invarti pe rand fiecare participant spunand: “Mamaliga cu malai / Cum te pun asa sa stai!” Acesta va trebui sa ramana nemiscat in pozitia respectiva. Dupa ce fiecare participant este stana de piatra, jucatorul special va trece pe la fiecare incercand sa-l faca sa rada – il gadila, se stramba, face mutrisoare, etc. Jucatorul care se misca sau rade iese din joc. In cazul in care ramane stana de piatra in continuare va participa si la runda urmatoare. Jucatorii speciali se pot schimba de la o runda la alta.
Este un joc potrivit copillor de peste 4 ani si este nevoie de cel putin 6 jucatori. Cum se joaca: dintre participanti se vor alege doi care vor sta in fata cu mainile unite si ridicate deasupra capului, ca un pod. Acestia vor canta urmatorul cantecel:
Podul de piatra s-a daramat A venit apa şi l-a luat Vom face altul pe rau, in jos Altul mai trainic şi mai frumos.”
In timpul acesta restul participantilor vor trece pe rand pe sub pod. Cand cantecelul ajunge la sfarsit jucatorii care formeaza podul lasa mainile jos si-l prind pe cel care se afla in momentul respectiv sub pod. Acesta iese din joc si se alatura celor care formeaza podul. Runda se reia si in momentul in care un alt jucator este prins sub pod acesta se va iesi din joc la randul sau si va forma un pod impreuna cu jucatorul eliminat anterior.
Varianta 1:
Jucatorii care au format un nou pod se vor alatura celor care formeaza deja un pod si in acest fel podul devine mai lung.
Varianta 2:
Jucatorii care au format un nou pod ii vor inlocui pe cei care dinainte iar acestia vor intra in joc si vor putea trece si ei pe sub pod.
Este un joc potrivit copillor de peste 6 ani si este nevoie de cel putin 3 jucatori. Cum se joaca: Fiecare participant isi alege o tara pentru care sa joace. Se deseneaza pe jos un cerc mare in care sa incapa toti jucatorii. Fiecare jucator primeste o bucata din cerc in care trece numele tarii sale. Jucatorii se aseaza in cerc, fiecare in tara sa si se trage la sorti sau se alege jucatorul care incepe jocul. Cel care incepe ia mingea si striga: “Sa traga mata de coada si soarecele de urechi tara cu numele de ……” si va spune numele uneia dintre tarile care participa aruncand mingea in aer. Jucatorul a carui tara a fost nominalizata trebuie sa prinda mingea cat mai repede si sa o aduca in cerc strigand “STOP”. In acest timp ceilalti jucatori trebuie sa fuga cat mai departe de el. In momentul in care s-a strigat “STOP” niciun jucator nu mai are voie sa se miste. Jucatorul care are mingea alege un alt participant pe care va incerca sa-l nimereasca cu aceasta, avand voie sa faca 3 pasi in directia lui. In cazul in care reuseste sa-l atinga pe participantul nominalizat cu mingea, are dreptul sa ia o bucata din tara celui atins (cat vrea el, dar minim cat o talpa de incaltaminte). In cazul in care nu reuseste sa-l atinga cu mingea, cel care nu a fost nimerit va lua o bucata din tara celui care a aruncat cu mingea (cat vrea el, dar minim cat o talpa de incaltaminte). Jocul se reia, iar cel care arunca mingea in sus este jucatorul a carui tara a fost strigata ultima data. In cazul in care acesta nu mai este in joc – tara lui a fost cucerita, mingea va fi aruncata de ultimul jucator care a aruncat mingea si care este inca in joc. Un jucator iese din joc in momentul in care toata tara lui a fost cucerita. Cine castiga: ultimul jucator ramas in joc.
Este un joc potrivit copillor de peste 5 ani si este nevoie de cel putin 4 jucatori. Cum se joaca: Jocul este inceput de o persoana care spune: “Ma duc intr-o drumetie si am de gand sa iau ...” – persoana care vorbeste va alege orice obiect pe care doreste sa-l ia in drumetie, de exemplu “un cort”. Urmatoarea persoana spune: “Ma duc intr-o drumetie si am de gand sa iau … “ – persoana care vorbeste alege orice obiect pe care doreste sa-l ia in drumetie, cu conditia ca numele obiectului sa inceapa cu ultima litera a numelui obiectului spus de primul jucator – “T” in acest caz. De exemplu va spune “un tanc” – va putea aduce tancul in cazul in care ceilalti jucatori vor spune: “Bine, poti aduce acest lucru in drumetia noastra”. In cazul in care jucatorul urmator va spune “Ma duc intr-o drumetie si am de gand sa iau o prajitura” – fie pentru ca nu a inteles regulile fie din neatentie – iar in acest moment ceilalti jucatori ar trebui sa spuna: “Nu, nu poti aduce o prajitura” si astfel jocul va continua.
Este un joc potrivit copillor de peste 7 ani si este nevoie de cel putin 3 jucatori. Cum se joaca: Fiecare participant isi noteaza trei lucruri despre el – doua adevarate iar al treilea fals. Dupa ce au termiant toti participantii de scris, fiecare va citi cele trei lucruri cu voce tare. Dupa fiecare participant care citeste, ceilalti juctori trebuie sa ghiceasca care au fost lucrurile adevarate si care a fost cel fals.
Este un joc potrivit copillor de peste 4 ani si este nevoie de cel putin 4 jucatori. Cum se joaca: unul dintre jucatori va fi ales paianjen, iar restul vor fi musculitele. Paianjenul va incerca sa prinda musculitele. Fiecare musculita pe care paianjenul o prinde va deveni parte din panza sa; tinandu-se de mana cu acesta si-l va ajuta sa prinda musculitele ramase. Fiecare musculita care este prinsa se va tine de lantul format si va ajuta la prinderea celor ramase. Ultimul jucator prins devine noul paianjen.
Este un joc potrivit copillor de peste 5 ani si este nevoie de cel putin 3 jucatori. Cum se joaca: Primul jucator va incepe sa spuna in gand alfabetul, iar alt participant va spune la un moment dat “STOP” – primul participant va spune la ce litera a ajuns. Apoi, fiecare participant va spune cate un cuvant care incepe cu litera respectiva si care reprezinta obiecte care incap intr-o valiza. Nu sunt acceptate cuvinte care denumesc lucruri abstracte, trasaturi, stari, nume prorpii. Sunt acceptate numai nume de obiecte care incap usor intr-o valiza. Jocul continua pana cand unul dintre jucatori nu mai gaseste niciun cuvant care sa respecte regulile jocului. Cel care se blocheaza va pierde runda si va primi litera “V”. Jocul se reia cu urmatorul participant care spune alfabetul in gand. Cine pierde: participantul care strange toate literele din “VALIZA”.
In cadurul unor videoproiectii se vor prezenta diverse arii naturale protejate din tara noastra, diverse probleme de mediu si se vor discuta cu reprezentantii asociatiei sau cu profesorii pe aceste teme.
Ex: Ce este o arie protejata, daca cunosc arii protejate naturale din tara, ce trebuie sa facem noi sa nu mai poluam pamantul, etc.
Este o activitate la care elevii pot lua parte individual sau impartiti pe echipe. Elevii vor avea de realizat un afis ecologic despre tara noastra, despre Pamant sau despre o problema de mediu actuala intr-un interval de timp stabilit de reprezentanti, dupa care fiecare elev sau grup isi va prezenta proiectul in fata celorlalti colegi. In cadrul acestei activitati se pot organiza si dezbateri referitoare la fiecare proiect in parte, pentru a gasi solutii cu privire la cele prezentate. Afisul poate fi color sau alb/negru sau un colaj de poze sau desene
Va fi organizat un poligon de orientare cu 5-7 posturi de control, prevazute cu lampioane in culorile alb-rosu si perforatoare diferit pentru fiecare post control.
Fiecare participant va primi o harta cu elemente cartografice generale, ce va avea pe margine numerotate posturile de control. Elevii vor composta fiecare post de control in casuta corespunzatoare.
Poligonul de orientare nu va avea mai mult de 100 m, posturile fiind amplasate la vedere, in camp deschis, astfel incat concurentii le vor identifica cu usurinta si vor fi supravegheati pe tot parcursul probei.
Se va organiza un punct de asteptare, un punct de start si un punct de sosire.
Desfasurarea jocului:
Exempul: Echipa VERDE, alcatuita din X ECO JUNIORI se prezinta la punctul de asteptare. Fiecare concurent primeste harta, instructiunile si sunt aliniati unul in spatele celuilalt. Din 20 in 20 de secunde cate un concurent va trece in punctul de start si va pleca in traseu. Concurentul trebuie sa composteze pe harta toate posturile si apoi sa se indrepte catre zona de sosire, unde va preda harta.
Castiga echipa care parcurge traseul in cel mai scurt timp.
Copiii se impart in doua echipe egale. Doi animatori tin un cearceaf sau o panza de culoare inchisa intre cele doua echipe, in asa fel incat cele doua echipe sa nu se vada. Fiecare echipa isi alege un reprezentat prin rotatie care va sta pitit in fata cearceafului. In momentul in care animatorii lasa jos cearceaful, fiecare copil trebuie sa spuna numele celuialt copil din fata sa. Castiga echipa a carui reprezenant a spus corect si mai repede numele reprezentantului echipei adverse, iar copilul care a pierdut trece la echipa castigatoare.
O varianta mai scurta a jocului consta in inchierea acestuia dupa ce fiecare component al echipei a spus numele adversarului. Castiga echipa care a adunat mai multe persoane.
Acest joc se poate juca individual sau pe echipe. Primul concurent din cele cinci-sase echipa ( spre exemplu ) se introduce intr-un sac (de rafie de preferat), tinandu-se de marginile acestuia, la semnalul coordonatorului de joc, acesta se va deplasa prin sarituri repetate, pe o distanta de 20 metrii ( este recomandat ca acest joc sa se desfasoare pe iarba ) va ocolii un fanion si se va intoarce la locul de plecare. Daca exista mai multi saci si echipe se va juca in stil de stafeta. Va castiga echipa care obtine cel mai bun timp. Daca se cade pe traseu, jucatorul reia cursa insa timpul nu se opreste.
Acest joc se poate organiza pe echipe (tip stafeta) sau individual. Primul concurent va avea la dispozitie o lingura in care se aseaza un OU (fiert de preferat) iar lingura se va tine in gura sau in mana dupa caz. La semnalul coordonatorului de joc, concurentul / concurentii vor alerga pe o distanta de 20m unde vor ocolii un fanion sau mai multe dupa caz. Concurentul nu are voie sa isi aseze oul in lingura sau sa o atinga cu mana sau cu o alta mana dupa caz. Daca Oul pica din lingura jucatorul este descalificat sau echipa primeste un minus de puncte. Pentru respectarea normelor de igiena se recomanda ca fiecare concurent sa aiba lingura proprie.
Pentru a defasura acest joc avem nevoie de o frangie groasa, lunga de 10 – 15m, iar mijlocul frangiei se macheaza cu o alta sfoara colorata sau cu un fanion si se va trasa o linie (delimitare de teren, poate fi chiar si imaginara pentru a nu distruge gazonul) care va corespunde cu marcarea frangiei. Pe de o parte si alta a liniei se va lasa un spatiu de 1m latime. Jucatorii se impart in doua echipe. La semnalul coordonatorului, jucatorii apuca franghia cu ambele maini, o ridica la nivelul soldului si la comanda “start” jucatorii isi unesc fortele pentru a trage echipa adversa dincolo de delimitarea zonei.
Fiecare copil isi va nota trei lucru despre el insusi ( doua dintre acesta sa fie reale iar al treilea fals ). Cand acestia au terminat de scris, cereti fiecarui copil sa citeasca pe rand ce au scris. Apoi grupul trebuie sa ghiceasca care lucruri sunt adevarate si care au fost o minciuna. Acest joc permite copiilor sa se cunoasca mai bine.
Se va alege un copil drept Imparat care va da “porunci”, restul copiilor stau la o distanta aleasa de coordonator. Copii stau la o distanta mare si trebuie sa ia locul imparatului. Fiecare copil striga pe rand “Imparate, imparate cat este ora?”. Imparatul va raspunde la fiecare in mod diferit: 10 pasi de uriasi, 3 pasi de furnica, o mamaliga ( trbuie sa se invarte o data). Cel care se aprorie cel mai repede de el, ii va lua locul.